Скринька скоромовок
Скоромовки — жартівливі вислови, складені із слів, важких для
швидкого читання. Інколи скоромовку ще називають чистомовкою. А чому, як ти думаєш?
Скоромовку слід спочатку прочитати мовчки, потім уголос
повільно, а далі — все швидше і швидше.
Навчись читати подані скоромовки. Тобі не одразу вдалося? Так, адже скоромовки ще називають спотиканками.
Прочитай кожну
скоромовку повільно, швидко й дуже швидко.
***
Пік
біля кіп картоплю Прокіп.
***
Росте
липа біля Пилипа.
***
Ішов Прокіп —
кипів окріп,
прийшов Прокіп — кипить
окріп,
як без Прокопа кипів
окріп,
так і при Прокопові,
так і при Прокописі
і Прокопенятах кипів окріп.
***
Ліз карасик через
перелазик та у воду — плюсь.
***
Летів горобець через
безверхий хлівець.
Вхопив гороху без червотоку.
***
Ніс Гриць пиріг через
поріг, став на горіх, упав на поріг.
·
Які слова в прочитаних
скоромовках тобі важко
було вимовляти швидко? Спробуй пояснити
чому.
·
Відшукай у кожній
скоромовці групи букв, що повторюються
або близькі за звучанням.
·
Назви слова із
співзвучними закінченнями, наприклад: липа -Пилипа.
Скринька лічилок
Лічилка — це короткий вірш, який допомагає під час гри визначити чергу учасників.
Із цією метою лічилку промовляють в особливому ритмі, який допомагає рахувати.
Прочитай
лічилку так, як
вказують паузи ( | )
Бігли | коні | під мос |
тами
з золо | тими | копи | тами.
Дзень, | брязь | —
вийшов | князь.
·
На скільки частин
поділено кожний рядок? Чи
допомагає такий поділ
у лічбі? Як
саме?
Ритм
Котилася | торба з
високого | горба,
а в тій | торбі хліб - | паляниця.
З
ким | хочеш, з тим | поділися.
Зверни
увагу на паузи у тексті лічилки.
Вони визначають ритм: ділять рядок на частини.
•
Уяви, що
ти з товаришем
гратимеш у рухливу
гру «Вовк у лісі» і
вам потрібно визначити, хто буде «вовком» . Скористайся лічилкою «Котилася торба» так, щоб роль
випала тобі
Повтори і пригадай
·
Які різновиди
усної народної творчості ти знаєш? Назви їх.
·
Прочитай подані
твори малих фольклорних
форм.
·
Визнач серед них
закличку, загадку, лічилку
та забавлянку.
***
Дощику,
дощику!
Припусти, припусти
на бабині
капусти,
на дідове сіно, щоб позеленіло.
***
Ой чук-чуки,
чуки-чок,
пішли
дітки в садочок,
там нарвали квіточок,
там
нарвали квіточок, сплели доні віночок.
***
Вузлата,
листата, а росте головата, на нозі стоїть одній, сто сорочок на ній.
***
Раз, два,
три, чотири, п’ять! Вийшов зайчик погуляти. Як нам бути, що робити?
Треба зайчика зловити.
·
Чому приказки,
прислів’я, загадки називаються
народними творами? Обґрунтуй свою думку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий